Un clam pel Soterrament que ve de lluny

Intervenció d’Isidre Soler, en representació de la Plataforma Soterrament FGC Ara, a la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya del dia 13 d’abril de 2016

Presidenta, diputats, diputades, bon dia a tots i totes,

Gràcies per a donar-nos l’oportunitat d’exposar el perquè és necessari soterrar ara els 400 metres de vies dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya fins el castell de Can Feu. Un tram, que, incomprensiblement, no va ser contemplat en el projecte de perllongament que ara s’està executant.

Diem que és necessari aquest soterrament perquè no estem parlant d’una millora urbanística més ni de les molèsties d’un tren, sinó d’una barrera que cal eliminar perquè parteix un barri i impedeix a moltes persones el dret a una accessibilitat adequada.

Aquest tram de vies, aquesta barrera, obliga cada dia al Domingo, acompanyat de la seva dona, la Conxita, baixar carrer avall, passar sota el pont del tren i pujar carrer amunt, a l’altra banda de la via, per anar a comprar, a la farmàcia o al centre de dia.

IMG_8993IMG_9003 IMG_9009

O el Rafael, que ha de portar la seva filla a l’escola a l’altra banda de la barrera.  O el Josep Mª, el Dani, la Carme,… que diàriament han de superar no poques dificultats a causa de la barrera del tren per anar al CAP, a comprar, a treballar o a veure uns familiars.

Aquestes són situacions reals que diàriament, i des de fa molts anys, es troben centenars de veïns i veïnes, a causa d’unes vies que condicionen les seves vides i les de tot un barri que veu també com dificulten la creació de comerç, la renovació urbana o l’impuls de la vida social.

Unes vies que parteixen un sector de la ciutat i separen social i urbanísticament.

Fa 10 anys, l’any 2006, la Generalitat va anunciar la intenció de realitzar l’obra de més envergadura feta a Sabadell: perllongar els Ferrocarrils fins el nord de la ciutat, amb 4,5 km de nous túnels i un pressupost de més de 400 milions d’€.

Tot feia pensar que finalment es materialitzaria l’antiga aspiració de la ciutat d’eliminar les vies del tren dels Ferrocarrils que des de feia dècades es reclamava.

El projecte però, redactat al marge de qualsevol informació, participació o debat ciutadà previ, no va preveure el soterrament als barris de Can Feu i Gràcia. Se’l van “descuidar”.

El juliol de 2006, durant el període d’exposició pública, es van fer al·legacions al projecte, entre les quals la proposta de continuar el soterrament fins el terme de Sant Quirze del Vallès i així evitar l’expropiació i l’enderroc de 19 edificis, alguns en fase de construcció, que el projecte preveia i també eliminar la barrera de les vies.

El febrer de 2007 el Ple municipal ja va aprovar per unanimitat una moció instant a la Generalitat a soterrar els 400 metres fins el terme de Sant Quirze del Vallès en el marc del projecte de perllongament.

El maig de 2007 el Departament de PTOP de la Generalitat va resoldre les al·legacions al projecte i va considerar l’al·legació esmentada de soterrar les vies fins Sant Quirze del Vallès, subjecte a un nou estudi informatiu, la redacció del projecte constructiu i la reprogramació de les inversions.

El març de 2008 però, es van iniciar les obres de perllongament dels Ferrocarrils  fins el nord de la ciutat sense contemplar el soterrament fins el terme de Sant Quirze.

El 2010 i 2011 la Generalitat i Ajuntament de Sabadell van anunciar abastament el soterrament de les vies del tren fins el castell de Can Feu, com si fos una cosa ja feta. Eren temps d’eleccions.

En base la resposta a les al·legacions, el juliol 2010, la Generalitat va adjudicar a l’enginyeria Tec-Cuatro SA, la redacció de l’estudi informatiu des de la Rambla Iberia fins el Passeig de Can Feu, per un import de 522.000 €.

Però, si haver iniciat les obres sense haver resolt el soterrament fins Sant Quirze va ser un despropòsit, el juny de 2012 el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Lluís Recoder, i l’alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, van signar un nou despropòsit, com és el conveni per finançar aquest tram de 400 metres, mitjançant les plusvàlues obtingudes amb la venda del sòl, prèviament requalificat de residencial, després de modificar el Pla Urbanístic Municipal.

Un conveni inviable i impossible, perquè ni hi ha sòl per requalificar, ni operador per a construir els milers de nous d’habitatges que serien necessaris per obtenir més de 20 M€ de plusvàlues. Motiu pel qual l’Ajuntament no va iniciar mai cap tràmit per determinar quin sòl seria objecte de requalificació urbanística.

El novembre de 2013, davant els reiterats incompliments i la manca de definició del soterrament, es creà la Plataforma, a la qual avui represento, que agrupa a veïns i veïnes i entitats dels barris afectats, per treballar fins fer realitat el soterrament.

El març de 2014, 3,5 anys després de la seva adjudicació, el Departament de TiS posà a informació pública l’Estudi informatiu del soterrament dels Ferrocarrils fins el Passeig de Can Feu, després que denunciéssim l’existència d’aquest document pagat amb diner públic i guardat en un calaix.

L’abril 2014, aquesta mateixa Comissió de Territori i Sostenibilitat va aprovar una resolució, a proposta del seu president d’aleshores Salvador Milà, a favor del soterrament en solució de continuïtat amb les actuals obres de perllongament i finançat a càrrec dels Pressupostos de la Generalitat.

Una resolució que, com bé saben, malauradament no s’ha materialitzat. Motiu pel qual avui tornem a plantejar el tema.

El maig de 2014, a proposta de la Plataforma, es crea la Taula pel Soterrament dels Ferrocarrils, formada per l’Ajuntament, les organitzacions polítiques amb representació municipal, la Plataforma, la Federació d’AAVV, Via Vallès, la Cambra Comerç i la Fundació Bosch i Cardellach. El treball a favor del soterrament prenia una dimensió de ciutat.

Aquesta Taula, el juliol de 2014, aprovà un document d’al·legacions a l’EI en el qual reclamava executar el soterrament fins el castell de Can Feu ara, en el marc de les obres de perllongament en curs i a càrrec d’aquestes; no executar les obres que puguin comprometre el soterrament i obrir un procés, junt amb el Departament de TiS, en la definició del projecte constructiu.

Aquest procés s’inicia el gener de 2015, en el que per part del Departament de TiS han participat el subdirector general d’infraestructures de transport terrestre, David Prat i la directora de projectes Begoña Castiblanque, per a definir el projecte de soterrament fins el castell de Can Feu.

El juny de 2015, la Generalitat va adjudicar a l’enginyeria Técnica y Proyectos SA el contracte de serveis per a la redacció del projecte bàsic del soterrament dels Ferrocarrils des de la Rambla Ibèria fins al Passeig de Can Feu. Per un import de 112.820,00 euros (s/iva).

L’octubre 2015, a proposta de la Plataforma, el Ple municipal aprovà una moció amb els següents acords:

  • Que el projecte constructiu del soterrament estigui d’acord amb les conclusions de la Taula pel Soterrament.
  • Instar a la Generalitat a que la redacció del projecte executiu i la licitació de les obres del soterrament, es realitzin en el mínim termini possible de temps per tal de facilitar l’encaix amb les obres de perllongament actuals.
  • Iniciar els tràmits per declarar extingit el conveni subscrit el 14 de juny de 2012, entre el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l’alcalde de Sabadell per incompliment dels acords del mateix.
  • Que de comú acord amb el nou govern de la Generalitat de Catalunya, altres institucions i/o entitats financeres, es cerquin els recursos necessaris per a finançar el soterrament per a realitzar-lo ara.

El novembre 2015, la Generalitat adjudicà a l’enginyeria Técnica y Proyectos SA la redacció del projecte constructiu del soterrament fins al Passeig de Can Feu. Per un import de 226.260,00 euros (s/iva) i un termini de redacció de 5 mesos.

Finalment, el desembre de 2015 la Taula pel Soterrament, junt amb els representants tècnics del Departament de TiS i de l’equip redactor del projecte, analitzà i donà conformitat la proposta de projecte bàsic fins el castell de Can Feu, amb un cost de 20,7 M € i un termini d’execució de l’obra de 22 mesos.

Aquest és el relat abreujat de les vicissituds que des de fa 10 anys els veïns i veïnes, i també la ciutat de Sabadell, hem viscut per fer realitat l’antiga aspiració d’eliminar l’efecte barrera de les vies i poder normalitzar l’accessibilitat amb la dignitat que es mereixen totes les persones.

Hem viscut i patit totes facetes possibles: Incredulitat pel fet que no es contemples el soterrament en el projecte inicial. Incompetència tècnica en un projecte mal plantejat. Desídia d’uns responsables polítics que no van exigir incloure el soterrament fins el castell de Can Feu. Compromís per part de la Generalitat d’esmenar “l’oblit”. Promeses i més promeses que el soterrament era cosa feta. Estudis informatius arxivats. Convenis impossibles. Anuncis de que no hi hauria soterrament,…

Però també molta determinació per part dels veïns i veïnes de la necessitat de soterrar les vies, i molt treball fet fins arribar a l’actual situació, amb l’esperança de veure’l materialitzat.

Gràcies a aquesta determinació i aquest treball hem avançat molt, degut a que, finalment, tothom hi ha posat de la seva part. S’ha assolit el consens polític i social sobre la necessitat de fer el soterrament i de fer-lo ara, mentre s’executen les obres actuals del perllongament. S’ha aconseguit un acord tècnic amb la Generalitat que ha permès reduir el cost previst per l’EI de 31 milions d’€ a 20,7 gràcies al treball rigorós fet des de la ciutat de Sabadell. Tenim el projecte bàsic redactat i el projecte constructiu en fase de redacció.

Després de 10 anys tenim el soterrament a tocar. Tan sols manca la voluntat política de concretar aquests 20,7 M d’€ en els Pressupostos de la Generalitat.

Soterrar els ferrocarrils fins Can Feu és una prioritat. La prioritat de fer efectiu el dret d’unes persones i d’uns barris a viure sense barreres i d’eliminar unes vies que separen, que dificulten la vida quotidiana i agreuja els problemes de mobilitat de determinats col·lectius més vulnerables.

Ni els veïns i veïnes més directament afectats, ni el conjunt de la ciutat no entendríem i no acceptaríem que no es concretés el finançament per a soterrar les vies ara, abans que finalitzin les obres de perllongament.

Seria una burla inacceptable que després de 10 anys de clamar a favor del soterrament; de moltes promeses i de moltes molèsties per les obres; d’haver destinat prop de 900.000 euros de diner públic per a definir el projecte; després de tot el treball fet perquè sigui una realitat,… que finalment s’inaugurés el perllongament fins el nord de la ciutat sense haver resolt definitivament el soterrament fins a Can Feu. Seria imperdonable.

És per això que els hi sol·licitem que posin tots els mitjans a l’abast i tot el seu interès perquè el govern de la Generalitat consideri el soterrament fins el castell de Can Feu com una prioritat i no deixi passar l’oportunitat en la què ens trobem per eliminar definitivament aquesta barrera urbana.

En aquest sentit els hi proposem l’aprovació d’una nova resolució parlamentària amb els punts que considerem claus a favor del soterrament: 

Proposta d’acords per a una resolució sobre el soterrament de les vies dels FGC des de la Rambla Iberia fins el passeig de Can Feu de Sabadell

El Parlament de Catalunya insta al Govern a: 

  1. Vetllar pel compliment del termini de 5 mesos per a la redacció del projecte constructiu del projecte actualitzat: Perllongament del soterrament de la línia d’FGC de Sabadell, des de la Rambla Iberia fins el Passeig de Can Feu. – Clau: TF09408.A1 -. Adjudicat en data 02/11/2015 a l’empresa Tècnica y Proyectos SA, per un import de 226.060,00 € (s/iva).
  2. Destinar els recursos necessaris per a finançar el soterrament des de la Rambla Iberia fins castell de Can Feu, per a realitzar-lo ara, en fase de continuïtat amb les actuals obres de perllongament, ja sigui a través d’una partida nova en els Pressupostos de la Generalitat o bé ampliant el pressupost de l’actual obra, considerant el soterrament fins el castell de Can Feu com a obra complementaria al projecte de perllongament, al representar el cost previst un 5% de l’import de l’obra en fase d’execució.
  3. Licitar, en el mínim termini de temps possible, les obres del soterrament entre la Rambla Iberia i el castell de Can Feu, en una única fase d’execució, per tal de facilitar l’encaix amb les actuals obres de perllongament.

Moltes gràcies.

FGC Soterreu fins Can Feu

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s